Tuesday, March 09, 2010

Semut dan Gajah

Anda berkerja keras siang dan malam untuk mendapatkan apa yang anda inginkan, namun begitu apa yang anda inginkan semakin jauh. Anda berusaha untuk mencapai impian anda tapi hakikatnya impian itu semakin tidak kelihatan. Pernahkah anda merasa sedemikian? Kalau pernah anda sama seperti seekor semut yang duduk di atas seekor gajah. Semut berusaha sepenuhnya untuk berjalan menuju ke barat, namun begitu apabila gajah berjalan ke timur maka seperti la semut itu juga menghala ke timur. Untuk mencapai hasratnya semut harus memujuk gajah agar berjalan mengikut haluannya, ataupun kalau dah bersedia semut harus turun dari gajah dan berjalan sendiri menuju haluannya.Suka tenguk foto nukilan Teuku Jody Zulkarnaen ni

28 comments:

Mak Su said...

dok terfikir, saya ni semut ker gajah ker tunggul kayu kat tebing tu? huhuhuh

KAMATO said...

maksu, jangan jadi tunggul kayu tu.....nanti hanyut atau kena pijak atau orang ambik buat kayu api

rosli said...

Salam Kamato,

Best citer semut dgn gajah ni, anyway sekali lagi tahniah pasal bot naga tu, pencapaian yg bagus....JPK tu Jabatan apa ?

JiMiE said...

Salam kamato

nice n3..buat kita berfikir :)

KAMATO said...

rosli, jpk tu jabatan pembangunan kemahiran

KAMATO said...

mimie, thanks...

manzlie said...

salam kamato..

saya skg bukan semut dan bukan gajah...hanya insan yang menghambakan diri padanyer skg...tiada apa yang di kejar melaiankan harta akhiraat.doakan sya yer....insyalah

waslam

pB said...

dalamnyer

KAMATO said...

manzlie, sesungguhnya saudara insan paling beruntung, doakan saya juga

KAMATO said...

PB, paham kan maksud nye.....

Rozali said...

Assalamualaikum KAMATO

Walau apa pun
gajah tetap gajah dgn peranannye
semut tetap semut dgn peranannye

apa kah peranan kita

Wassalam

KAMATO said...

Rozali, kita perlu memainkan peranan kita sebaik mungkin, yg penting kita sentiasa ingat pada Nya

rezeki said...

salam kamato

memasing ada peranan yg perlu dipikul, apa2 utk mencapai matlamat sentiasa berpegang pada ajaran agama , insyallah

mama ju, said...

Salam sdr KAMATO

Wah jauh maksud disebalik nukilan ni...

Rewind balik...KAMATO dpt nama dr mana?

Jumpa lagi.

zue said...

aku x mahu jadi semut aku nak jadi gajah yg beso dan leh ikut jln sendiri. bila tu?

silversarina said...

Adakala kena jadi semut dan adakala kena jadi gajah , itu lumrah hidup .. kalau dapat memang nak jadi gajah sokmo ( bodi akak dah gajah dah )... hehehe.

KAKTINY said...

biar lambat, janji sampai, daripada cepat, tapi sesat..
tapi jangan jadi tunggul kayu.. langsung tak gerak.. (unless ada yg menyepak..)... huhuhu...

KAMATO said...

rezeki, setuju... apa tindakan kita pun perlu la mengikut lunas ajaran islam

KAMATO said...

mamaju, panjang asal usul nama tu...

KAMATO said...

zue, memang seronok jadi gajah tapi perlu tau arah

KAMATO said...

silversarina.... ha ha..bukan sepertinga badan badan macam gajah dapat peluang jadi gajah.... gurau kak rina

KAMATO said...

kaktiny, tunggul kayu semuanya dah tak hidup....

silversarina said...

tak kisah pun ,memang betul.... hahaha.

zino said...

larat tak semut nak gigit gajah tu.. nak bagi ikut arahan..

Masy said...

ataupun semut tu pujuklah diri sndiri, redha jelah pegi ke timur huhuhuh

KAMATO said...

silversarina, lumrah kehidupan

KAMATO said...

semut mungkin tak mampu memujuk gajah, tapi semut boleh mintak bantuan burung bagi menuntun gajah

KAMATO said...

masy, mengikut arah gajah mungkin jalan terakhir apabila kederat telah tiada