Monday, March 15, 2010

Berbudi Pada Tanah

Yang aku ingat tanah kawasan ini telah melalui beberapa revolusi. Zaman aku kecik-kecik kawasan ni penuh dengan pokok kopi. Selepas tu tukar getah. Satu masa kawasan ni pernah terbiar. Usaha paman ku ini mendatangkan hasil yang lumayan. Ungkapan pertanian itu satu perniagaan boleh diterima. Berada di batas-batas kacang yang hijau merimbun ini memang mengasyikanMula berbungaKenduri menerima menantu di rumah Paman baru-baru ini tidak perlu pun beli sayur. Semuanya di kutip dari kebun termasuklah cili ini

22 comments:

manzlie said...

salam from makkah


cantik nyer cili tuh..bak mai kat orang makkah sikit..heheh


waslam

KAMATO said...

CL, memang geram tenguk cili-cili tu.... kalau kena gaya nya memang berbaloi berbakti pada tanah

rosli said...

Salam Kamato,

Mmg itulah hasil bila berbudi pada tanah, dpt sayur fresh,,,bestnya

KAMATO said...

rosli, ya la... banyak tanah kat kampung terbiar, budak2 dan tak minat buat kerja tanaman

sonata anak kancil said...

bestnya sayur2an segar....
satu ketika dulu...tepi rumah ni adelah tanah ( lebih besar kangkang kera drp tanah ) ...kami tanam beberapa jenis sayuran....kus semangat tak habis makan! Pas tu...pas kat jiran2...kongsi makan...tak habis jugak - pas kat sekolah pulak!...begitulah jika berbudi kepada tanah...kita pun dapat berbudi kepada komuniti setempat...

Rozali said...

Assalamualaikum KAMATO

Waduh, enak sekali
ulam ulam tak ada kee

Wassalam

Che' Pit said...

salam che kamato

mmg berbaloi berbudi pada tanah
- dapat kuar peluh, sihat tubuh badan
- dapat sayur free, tak yah beli
- tahu tahap kebersihan sayur tanam sdiri, kdg2 sayur yg jual tu, mcm2 racun dia buh..
- ada lebih boleh jual atau bg jiran

shami2 said...

Salam komato..

Berbudi pada tanah memang berbaloi
Nostalgia..zaman kecik..sekolah rendah...kami adik beradik ramai perempuan tugas kami siram sayur yg atuk ngan nenek tanam...banyak berbatas3 macam dalam gambaq nih heheh
Saya punya tugasan istimewa..sikit setiap pokok rambutan ada tempayan kecik..tugas saya mandi disetiap tempayan tersebut heheh main2 tapi ada kebaikan dan manfaatnya pokok sentiasa disiram sekarang pokok rambutan tu dah besar ...30 tahun lebih dah ..
Haasil tanaman yang paling baik dijual, atau disedekah..yg sedang2 makan sendiri..heheh
Sawi, bayam, kangkung, keledek, kemili, ubi kayu, serai, halia, bendi terung, timun, petola, dll ditanam...semuanya sudah berlalu sob..sob..sob,...
sekarang kebun tu ada pokok2 buah jer tak der lagik sayuran...sbb atuk dan nenek telah tiada...pokok2tu macam malas nak berbuah..jer

pB said...

segar bugar

asuHara su said...

betul betul betul.
dulu kecik2 mak dgn arwah abah pun tanam sayur. paling best bila time siram sayur guna sprinkler, mcm pesta air! hehehe...rasa nak makan sayur jek, pegi jelah belakang rumah petik, tak perlu nak pikir2 beli.

tunbegia said...

sungguh bumi yang hijau,

salamm,

zue said...

klu nak masak..petik aje kat kebun x payah susah2 gi pasar.

zue ada juga tanam2 pokok cili tapi x jadi lah. org kata tgn panas tanam apa pun x jadi betul ke?.

rezeki said...

salam kamato

ada sekeping tanah ku yg terbiar begitu tanpa diusahakan krn kekangan masa, akhirnya upahkan org utk diusahakan, tapi tiada hasil, duit diambil , kerja tak dibuat krn tiada pengawasan , halalkan je lah hehehe

KAMATO said...

sonata, banyak sedekah maka bertambahlah rezekinya

KAMATO said...

rozali, ada juga ulam-ulam tu... peria katak pun menjadi sangat buahnya

KAMATO said...

Che Pit, betul tu, dapat sayur berkhasiat dan badan sihat

KAMATO said...

shami, mengenang memori lama memang cukup indah, sekurang2nya kita mengingati asal usul kita dan kirimkanla sedekah pada yang tiada, lakukan lah yang terbaik kebun peninggalan atuk itu.

KAMATO said...

tunbegia, salam juga..terima kasih singgah

KAMATO said...

pb, memang fresh

KAMATO said...

ashuhara, itula bagusnya tanam sendiri ni kan tak perlu pikir nak beli

KAMATO said...

zue, ada juga orang sesetengah orang tak sesuai tanam, tak taula kebenarannya...saya rasa tak logik

KAMATO said...

rezeki, tu la lumrah hidup....