Tuesday, February 16, 2010

Nenas berbuah dua kali

Kita biasa dengar pisang berbuah dua kali, tapi yang ni nenas. Di depan rumah aku ada tiga pasu bunga nenas. Aku tanam tahun lepas, bunganya berbentuk buah nenas dan tak pernah putus sepanjang tahun. Buahnya berbentuk seperti nenas biasa dan berjambul, cuma yang peliknya sekarang ni ada satu tangkai tu jambulnya pun keluar buah. Maka jadi la satu tangkai dua buah nenas yang berlapis.

20 comments:

sonata anak kancil said...

agaknya sebab nenas ni ditanam dalam pasu kot...biasa kan orang tanam atas tanah...rasa pelik jugak bila Kamato tanam dalam pasu

manzlie said...

salam kamato..

pernah gak dengar nanas berbuah 2 kali..heheh


waslam

zino said...

boleh buat peribahasa baru tu hehe

KAMATO said...

sonata, nenas bukan untuk makan pun cuma bagi cantik je

KAMATO said...

CL, ada jugaye perumpamaan tu....

KAMATO said...

zino, boleh la nanti hantar ke DBP, tapi masalah takda maksud pun

pB said...

ciptaan Allah Yang Maha Berkuasa

KAMATO said...

PB,ya betul tu, segalanya atas kehendaknya jua

NGINAP SRENGENGE said...

salam kamato,

maaf dah lama tak berhijrah kat sini.

Allah berikan pada manusia lebih hebat.Nenas cuma boleh berbuah dua kali,tapi manusia boleh bersalin berkembar2.Lapan pun ada.Masyaallah.

Regards.

KAMATO said...

Ayahanda, itula kebesaran Tuhan

dEeWaN said...

Pelik n ajaib. apapun itulah kebesaran Allah

rosli said...

Salam Kamato,

One day nak gi rumah you, nak mintak benih nenas yang hebat ni, nnti kita tukar menukar dengan pokok anggur belakang rumah saya pulak

KAMATO said...

deewan, semua kehendak Nya

KAMATO said...

rosli, ok...rumah terbuka setiap masa

Ayah Zain said...

salam kamato,

seronok baca komen ayahanda. gelak besau az.

baru2 ni pergi mini MAHA, memang depa tanam nenas dalam pasu

silversarina said...

Eeemmm, nenas berbuah dua kali , baka baru kot , suka tengok pokok nenas , comel !

KAMATO said...

Az, ayahanda kita memang bahasa penuh makna, itu keistimewaannya

KAMATO said...

silversarina, memang comel, kadang2 budak2 lalu dipetiknya buat main, sekarang ni pasu nenas yg berbuah 2 lapis tu saya masuk dalam pagar

normala said...

salam kamato,

1st time comment..salam ukhwah

KAMATO said...

normala, terima kasih singgah