Thursday, June 04, 2009

C3030

Mengambil gambar merupakan sebahagian minat aku sejak muda remaja. Maka itula agaknya aku memiliki beberapa siri kamera zaman dulu-dulu yang mana sebahagian masih boleh digunakan. Masa tu kalau dapat menghasilkan gambar yang berkualiti, rasa cukup puas. Masa tu semua pakai roll filem, kalau betul setting kamera mesti hasilnya cantik. Walau bagaimanapun kini minat itu dah tak sehebat dulu.

Aku telah menggunakan C3030 ni sejak 10 tahun yang lalu. Ini lah pertama kali percubaan aku menggunakan digital. Ini pun disebabkan zaman dah berubah sehinggalah sampai satu tahap segan nak print gambar guna filem, maka bermulalah penggunaan digital ini. Kapasiti gambar pada kamera ini hanyalah 3.3 megapic tetapi pada masa itu ianya cukup tinggi. Malah kualiti gambar kamera ini boleh setanding dengan SLR. Kamera ini lah peneman aku apabila traveling ke mana-mana. Walaupun aku ada simpanan Digital SLR Cannon dan Sony Alpha, tapi agak sukar mengusung kamera yang besar-besar begitu. Aku cukup-cukp sayang kamera A3030 ini, tapi perkhidmatannya dah hampir tamat. Kerosakan nya amat sedikit, lens kamera sebelah dalam tertanggal. Dah banyak kedai aku hantar untuk service tapi tak ada yang sanggup. Mereka kata perlu hantar ke agent di Damanasara, tak tau la bila boleh pergi.

Satu masa dulu aku cukup minat ambik gambar pantulan objek di air. Berikut antara memori yang pernah dirakam kan oleh C3030 ni.

Sungai ini merupakan laluan kapal-kapal, untuk mendapatkan permukaan air yang tenang amat jarang sekali. Untuk mendapatkan suasana pancaran matahari senja dan air yang tengang begini agak sukar.

Ketenangan permukaan air di tasik dalam komplek yang membuat kereta jenama Volk Wagen ni hampir perfect sehinggakan antara objek sebenar dan bayangan dipermukaan air hampir sama.

Aku menghabiskan masa agak lama di tepi pelabuhan ini dengan saudara Nawi untuk mendapatkan pemandangan pantulan, tapi tak Berjaya. Air di Darling harbor tu tak pernah tenang.

Sebahagian besar struktur kota lama yang berusia beratus tahun di utara German ini di bina di dalam tasik. Ketenangan air dapat menghasilkan pantulan objek yang juga agak memuaskan, cuma di tasik ini kadang-kadang agak sukar untuk mendapatkan air yang betul-betul tenang kerana tiupan angin.

Mengunjungi tasik di tengah bandar Tokyo ini semata-mata untuk mendapatkan pantulan objek, tapi air di situ tak tenang. Mungkin masa yang tak sesuai, walaubagaimana pun objek lain yang ada...

Tasik di Flinsberg ni cukup luas, dan ketenangan permukaan tasik ini memang boleh memantulkan pandangan objek yang cukup menawan.

Pernah duduk tepi tasik untuk dapatkan pantulan Sakura ni, tapi gagal kerana ketenangan permukaan air sering diganggu swan yang ada di kawasan itu.

Jam 7.00 pagi di Hanoi, objek ini di rakam bukan menggunakan C3030, tapi guna kamera lain - tak puas hati langsung.

10 comments:

PINATBATE said...

cantik-cantik semuanya!

zino said...

memang ada bakat.... pernah tak guna camere yg guna flash pakai buang tu... hehe

asuhara sue said...

wah kenangan bersama c3030 mesti akan teringat sampai kapan2 pun kan?.

p/s: mengambil gambar pun sudah jadi pesona hidup saya sekarang!

dEeWaN said...

cantiknya gambar2 tersebut. Ada tokoh lah. Indahkan CIPTAAN ALLAH.
Nape masa tu tak tangkap wajah pemilik salun tu ya.

arsaili said...

salam..wahhh berbakat la sdr ehehe...cantik2 gambo...if u dont mind email me ur phone - arsaili76@gmail.com
Kalau ada ke PuJ i will inform u

Masy said...

merata2 dah kamato berjalan.. cantek2 gambarnye... jeles2 hehehe

ManjLara said...

tu semua tempat2 yg pernah dilawati ye? subhanallah! cantiknya.

sy pun suka ambil gambar, tapi main snap2 gitu aje :D

Nunn said...

zaman berubah bro... yang lepas jadi kenangan.....

blackpurple @ jowopinter said...

Untung kalau punya kemahiran menangkap gambar. Berseni.

Cantik2 tangkapan gambar2 itu. Tahniah!

KAMATO said...

pinabate, hanya mengabdikan kejadian Tuhan

zino, fkash buang tu zaman awal 70 an..., tak pernah guna tapi biasa tenguk he he

ashuhara, susah nak dapatkan kamera compact seperti itu sekarang

deewan, kadang2 seronok juga mengabadikan keindahan ciptaan tuhan

arsaili, akan di email

masy, bila ada masa terluang barulah cari port yg cantik

manjlara, itaualh sebahagian yg pernah saya lawati

nunn, cuma kadang2 yang lepas sukar cari pengganti

BP, dulu2 bolehla termenung tunggu cari2 objek terbaik untuk dirakan, sekarang dah susah sikit