Friday, October 14, 2005

Kerenah pelanggan

Hari ni memang agak sibuk, tiga kali meeting. Dalam tengah meeting tu pun ramai visitor nak jumpa. Entah berapa kali turun naik. Kadang-kadang susah juga pejabat dua floor ni. Sejak kebelakangan ni ramai pelanggan yang pelik-pelik datang. Biasanya datang bawak masalah. Dah tersepit baru datang mintak tolong. Nak ditolong pun susah, tak ditolong pun susah. Kalau tak tolong pun sebenarnya tak jadi masalah, sebab mereka dah melanggar peraturan. Dan mereka-mereka ni sanggup jumpa sampai ke peringkat no 1 asalkan hajat mereka terlaksana. Sehingga dalam keadaan tertentu kebijaksanaan pegawai amat diperlukan untuk menyelesaikan masalah. Arahan perlu dilaksana dan dalam masa yang sama juga prosudur perlu dipatuhi. Dalam setengah keadaan arahan atasan juga tidak boleh dilaksanakan disebabkan syarat dan prosudur yang ditetapkan. Dan kebiasaannya pelanggan yang tak mengikut prosudur ni lah yang akan berjumpa sehingga ke peringkat atasan.