Wednesday, October 12, 2005

Berbuka di Carcosa Sri Negara

Biasanya kalau terima jemputan majlis berbuka, aku akan cuba toloak dengan cara baik. Tetapi jemputan seorang kawan ni memang tak mampu aku tolak. Sebelum Ramadan lagi dia dah booking mintak aku datang. Member ni sebenarnya school mate masa aku kat TIKL dulu. Selepas tu masa di college aku duduk serumah di Ulu Kelang.

Majlis berbuka di adakan di Carcosa Sri Negara. Ini masuk tahun ke 10 berturut-turut dia mengadakan majlis berbuka puasa di Carcosa. Bukan calang-calang orang sebenarnya yang boleh mengadakan majlis di sini. Entah ilmu apa yang dia pakai pun tak tau. Kalau kita tanya sebab apa dia pilih Carcosa, dia akan jawab Carcosa adalah bangunan terakhir British serahkan kepada negara kita, oleh itu dia rasa bangga bila dapat berbuka puasa di bangunan bersejarah ini. Majlis yang diadakan agak formal. Dimulakan dengan ucapan, cabutan bertuah dan penyampaian cenderahati. Sekitar 60 orang hadir sebagai jemputan. Yang silapnya aku tertinggal kad jemputan, jadi tak berpeluang untuk cabutan bertuah. Sejak kebelakangan ni bisnes kawan aku ni pun semakin berkembang. Masuk tahun ni dah 11 tahun terlibat sepenuhnya dalam busines in training. Pengalaman sebagai lecture di UM satu masa dulu telah diguna sepenuhnya untuk mengendalikan program latihan dalam human resources. Program yang dibuat bukan saja dalam negara tetapi sudah sampai di peringkat antarabangsa.

Konsep ala barat bangunan Carcosa ini masih dikekalkan. Segala perhiasan dalaman bangunan ini begitu mewah sekali. Kalau berjalan terasa kabet tebal satu inci. Dining set yang digunakan juga antara yang termahal. Semua peralatan dalam bilik bersadur emas, termasuklah juga semua kelengkapan dalan bilik air. Kadar sewaan sebilik adalah RM1500 satu malam. Memang kena pikir banyak kali kalau nak bermalam. Tempat ni jugak merupakan tempat persinggahan bagi jemputan kenamaan luar negara. Kedudukan Carcosa di atas bukit yang dikelilingi oleh hutan menjadikan kawasan ini begitu tenang dan nyaman. Kadang-kadang tak sangka kita berada di tengah-tengah kota raya KL.

No comments: