Wednesday, October 05, 2005

Jem gile

Hari pertama puasa, seperti yang dijangka jalan jem teruk. Masa pegi kerja takla teruk sangat, cuma bila masuk area Putrajaya baru mula sangkut. Bulan posa ni aku ambik waktu W2 iaitu masuk pukul 8 dan balik pukul 5 pm. Biasanya aku ambil W3 - balik pukul 5.30, tapi disebabkan waktu buka agak awal terpaksa balik awal. Rupanya bukan aku sorang yang ambil keputusan macam ni, mungkin sebahagian besar warga Putrjaya. Yang paling ketara masa nak keluar office, Daripada tempat parking sehingga keluar komplek Parcel D je dah memakan masa 15 minit. Lepas tu sepanjang jalan sehingga ke Bandar Baru Bangi, jem teruk. Di persimpangan BBB, walaupun traffic light dah hijau tapi masih tak boleh bergerak disebabkan traffic jem. Bila aku congak, aku mengambil masa selama 1 jam 25 minit untuk bergerak dari opis di Putrajaya ke Bandar Baru Bangi yang jauhnya cuma 22 km. Inila hari paling teruk dalam sejarah aku berulangalik kerja. Puasa tahun lepas pun takla sampai macam ni. Aku rasa ada beberapa perkara yang menjadi penymbang keadaan ini. Pertama banyak taman baru dibuka di BBB. Kedua banyak pejabat baru dibuka di Percint 2 dan juga Parcel E dan ketiga waktu berbuka agak awal jadi masing-masing balik serentak. Aku ada 2 pilihan untuk mengatasi masalah ini. Pertama ambik waktu W1, masuk kerja 7.30 pagi dan balik sebelum pukul 5. Ataupun pergi kerja naik motor, gerenti tak jem punya. Yang susahnya sekarang ni musim hujan.

No comments: