Thursday, October 27, 2005

Fikir, renung dan tenguk

Dipetik dari kata-kata Pakar Motivasi Dr HM Tuah
Hampir setiap bangsa di dunia mengalami saat-saat kegemilangan mereka sebelum berakhir oleh peperangan atau kemunduran. Pemodenan yang bergerak pantas banyak meninggalkan bangsa yang malas terpenjara oleh kemiskinan dan kedaifan. Ambil bangsa Rom sebagai contoh. Siapa tidak kenal tentera Sparta yang diwujudkan oleh pemerintah Roman untuk mengekalkan kekuasaan Rom di jajahan-jajahan takluknya. Dulu, Rom ditakuti, dihormati tetapi apabila tempoh kegemilangan itu tidak disesuaikan dengan perubahan yang berlaku, ia akhirnya ketinggalan. Jangka hayat tentera Rom sebagai penguasa dunia telah berakhir. Demikian juga Jepun, China, Parsi, India, Monghul, Normandy dan beberapa bangsa lagi di dunia. Cuma kita mungkin tertanya-tanya, apakah bangsa Melayu telah menempuh zaman kegemilangan mereka? Jika sudah bila dan era apa? Jika belum bila dan kenapa begitu lambat sekali?Kejayaan Rom cukup menarik untuk kita fikir, renung dan tengok. Melalui novel “Original” dan “Enrique Mengundang Jauh” saya telah membawa anda menjelajahi keseluruhan Itali. Dulu negara ini terkenal kuat, sekarang ia agak ketinggalan dari sudut perekonomian. Mujur ia masih memiliki beberapa kesan sejarah penting seperti Pisa, Colliseum, kehidupan air di Venice dengan Gondola dan sebagainya, jika tidak Itali bukanlah seorang negara yang boleh dibanggakan pada hari ini.Dan mungkin anda setuju, dari sinilah munculnya Piaggio. Apa itu Piaggio? Piaggio ialah nama pengasas industri scooter pada tahun 1884. Seawal itu seorang rakyatnya bernama Rinaldo Piaggio telah memulakan industri perkapalan, seterusnya disambung oleh anaknya Encico Piaggio untuk membina empayar scooter dengan jenama Vespa dan Piaggio.Musnah oleh Perang Dunia Kedua, Itali muncul memulakan sejarah baru dengan lambakan scooter di seluruh dunia. Bermula dari tahun 1946 hinggalah hari ini apabila teringat scooter kita akan teringat Itali. Pada tahun 1952, ahli kelab Vespa di seluruh dunia mencapai 50,000 orang. Pada tahun 1996, sewaktu Vespa menyambut ulang tahunnya ke-50, terdapat sebanyak 15 juta scooter terjual di seluruh dunia. Hari ini saya turut menjadi pemilik Piaggio terbaru dan termoden X9 tulen dari Itali dan termasuk dalam ahli kelabnya yang mencecah 30 juta orang.Sebagaimana Jepun, Amerika, Korea, Taiwan dan China dengan inovasi mereka yang tidak pernah berhenti, Vespa, Piaggio, Gilera dan Derbi dari Itali terus menguasai dunia dalam industri pemotoran beroda dua. Keperkasaan tentera Sparta yang telah berakhir itu nampaknya telah dikembalikan oleh keunggulan jenama dari Itali ini. Biar bagaimana hebat dan banyaknya produk serupa wujud terutama di Jepun, Korea, Taiwan, China dan tidak terkecuali dari negara kita sendiri, sesuatu yang datang dari Itali tetap unggul, malah nyata berprestij.Kalau ada bangsa yang boleh melanjutkan jangka hayat kegemilangan mereka hingga ke hari ini sesuai dengan gaya hidup dan keperluan masa kini, itulah Itali dengan Piaggionya. Mari dapatkan semangat Piaggio untuk membina bangsa kita pula sebab andainya kita masih belum menempuh saat-saat gemilang begitu, masanya telah lama sampai. Cuba fikir, renung dan tengok.

No comments: