Sunday, July 25, 2010

Akok

Pernah tak kawan-kawan makan kuih akok ni? Sejenis kuih yang cukup terkenal di Kelantan dan Terengganu. Asas kuih ni adalah gula, telor dan tepong. Dengan 50 biji telor, 3kilo gula dan 2 kilo tepong boleh menghasilkan sekitar 180 hingga 200 ketul akok. Kepada yang berpenyakit diabetis tidak digalakkan untuk mencuba. baru ni aku berpeluang menyaksikan kuih tradisional ini di buat.
Pakcik ni begitu seronok menikmati keenakan kuih akok. Agaknya macamana nak menghasilkan akok sebagai makanan kesihatan.

11 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum KAMATO


saya pernah makan kueh akok tu

uuuu, manis

cara bakarnya macam buat kueh bahulu

Wassalam

manzlie said...

salam Kamato


cl pernah makan sebiji masa di kuala trengganu ...kerja disana setahun


waslam

rezeki said...

salam

tempohari hari masa ke ke KT sempat beli 2 pek yg tepi jalan tu, sedap dan manis

kalau cl sebiji, saya 6 biji hehehe

silversarina said...

salam ,

Akok memang sedap tapi akak takleh makan banyak sebab manis ..mmm... nak cari akok lah petang ni :)

shami2 said...

Salam...komato

Best tu dibuat dengan cara tradisional....kalau ada penyakit..bole makan..tapi jgan berlebihan ..

Psst Pak itam..kurangkan sikit jumlah nyer tu..hihii

Ummi Humaira said...

salam akhi kamato ...

ummi suka kuih tu , lain kali nk kirim ler ... he he he

Ayah Zain said...

salam Kamato,

az ingat nak buat akok tu n buat jualan. heheheh

zino said...

baru tau cam mano nak buek kueh tu.. tau makan je hehe

pB said...

kuih paling HOT masa bulan ramadhan ...

KAMATO said...

Rozali, memang manis sangat2

manzlie, tak bagus makan kuih ni banyak2 pun....

rezeki, banyak tu kalau sekali ngadap 6 biji

silversarina, tula keintimewaan terengganu dan kelantan, semua manis2

shami2, ye la kalau dah tau ada penyakit, jgnla ambik banyak

ummi, no hal kalau nak kirim

Az, bagus tu kalau nak buat jualan terutama bulan puasa

zino, seronok juga tenguk org buat kueh ni...

PB, memang hot di bulan puasa tapi nak cari yg betul2 tradisional kat kl ni susah sikit

Kak Sidah said...

salam kamato,

akak suka kuih ni..