Saturday, September 10, 2005

Karnival Akademi SMKBBB

Hari ni PIBG SMKBBB telah mengadakan Karnival Akademik, berbagai program telah dirancang antaranya seperti pameran, forum dan jualan. Di samping itu hari ini juga merupakan hari perjumpaan ibu-bapa dengan guru-guru tahun 3. Aku merupakan oaring yang pertama bertemu guru kelas. Selepas tu terpaksa jaga pameran, satu kerja yang dah lama aku tak buat. Ini disebabkan YDP yang minta jabatan aku involve dalam pameran ni. Sebagai AJK PIBG berat aku nak tolak, so mintak pejabat hantar juga pegawai untuk turut serta pameran walaupun sepatutnya hari ni hari cuti. Sebagai galakan aku turut sama di gerai pameran melayan tetamu. Program Sistem Latihan Dual Nasional adalah salah satu program yang menarik minat pengunjung. Program ini sebenarnya masih baru dan tidak tau lagi keberkesanannya. Tapi kalau dilihat dari perancangannya, program tersebut dapat memberi keuntungan semua pihak. 80% latihan dijalankan di industri. Industri akan memperolehi pekerja mahir mengikut keperluannya. Pelajar mendapat elaun yang dibayar oleh industri. Kerajaan pulak dapat mengurangkan perbelanjaan latihan. Peluang pekerjaan dah menunggu dan tak akan berlakunya mismatch memandangkan latihan mengikut kehendak industri dan setiap coach hanya menumpukan kepada 3 peserta sahaja sepenuh masa. Majikan juga boleh boleh claim balik perbelanjaan yang dibuat melaui HRDC. Walaubagaimanapun kami juga menghadapi masalah untuk meyakinkan industri bagi melaksanakan program baru ini.

Sebenar masih ramai yang tidak dapat gambaran sebenar latihan kemahiran, masyarakat masih memandang rendah program seperti ini. Pada hal pada masa ini peluang begitu luas dan program boleh dijalankan sehingga ke peringkat tertinggi sehingga taraf degree. Kerja pulak dah terjamin. Soal bantuan kewangan pulak tidak timbul masalah, malah sesetengah program ditaja sepenuhnya oleh kerajaan. Aku masih ingat beberapa tahun lepas aku mengahadiri International Human Resource Seminar di Japan, banyak negara yang kagum, bagaimana negara kita boleh memperuntukan sejumlah wang yang tak kurang banyaknya untuk tujuan kemahiran. Banyak Negara terutamanya Negara dunia ketiga ingin mencontohi program yang kita buat.

1 comment:

Anonymous said...

Hi, I'm just skimming through some blogs which interest me and bookmarking them on the way, I will bookmark this blog and return to it, if you are interested you can check out my site stay related site. That's if you have time. Thanks