Wednesday, September 28, 2005

Hicom Eng

Hari ni lawatan ke Hicom Engineering di seksyen 28 Shah Alam bersama TKP. Head of Human Resourses, Tuan Mansor Ibrahim yang menyambut. First time aku datang tempat ni, mula-mula sesat juga. Main business company ni adalah support industry automotive Negara seperti produa, proton, Honda dan sebagainya. Banyak part yang dibuatnya seperti flywheel, maunting brake, manifolds, cranckshafts dan sebagainya. Sebenarnya orang kita sendiri boleh buat semua ni, yang mana satu masa dulu semua kita eksport. Yang menjadi masalah 50% pekerja adalah dari Nepal dan Indonsia. Industri ni merupakan industri yang perlu high skill tapi sebahagian kerja tersebut dibuat warga asing. MANA PERGI BUDAK-BUDAK KITA?? Sebahagian dari mereka datang ke negara kita dengan zero skill, lepas 3 tahun mereka dah expert dan balik Negara mereka untuk di industri mereka. Tanpa kita sedari mereka akan jadi our competitors. Dengan secara tidak langsung Negara kita menjadi tempat latihan bagi meningkatkan skill. Di samping itu sejumlah wang Negara yang besar telah mengalir keluar. Semua majikan kena peka masalah ini. Kedatangan kita ke kilang ini sekurang-kurangnya membuka ruang untuk kilang tersebut membuat satu perancangan yang teliti agar system latihan dual national ini dapat diterap sepenuhnya bagi melatih belia-belia lepasan sekolah untuk menjadikan sifar pekerja asing.

Semangat yang ditunjukan oleh pihak pengurusan begitu baik terutamanya untuk menjadikan latihan kemahiran sebagai satu budaya di industri. Masyarakat kita masih terlalu educational, semuanya berlumba masuk universiti, tapi bila keluar tak ada kerja. Kalau kita lihat di banyak Negara maju sebahagian besar engineer yang dikeluarkan melalui latihan kemahiran. Mereka lebih menjiwai kerja compare engineer yang dikeluarkan oleh universiti. Persoalannya sekarang bagaimana untuk mengubah persepsi masyarakat terhadap latihan kemahiran.

Secara keseluruhan lawatan ke sini berjaya, semoga harapan kilang untuk melahirkan pekerja yang berkualiti akan terlaksana.