Friday, May 27, 2005

Chatting

Dalam zaman siber sekarang tidak kurang ramai yang menjadikan chatting untuk memenuhkan masa lapang. Malah ia telah ramai juga orang yang menjadikan chatting hobi baru dalam hidupnya.

Mengikut perangkaan seorang pakar motivasi terkenal Dr Tuah mengatakan tidak sedikit aduan yang di terima daripada para wanita yang akhirnya menjadi mangsa alam tak nampak tapi mesra. Apa lagi kalau bukan chatting. Hakikatnya, ramai wanita menjadi mangsa si penipu yang hanya bermodalkan kata tanpa wajah. Ramai wanita sanggup menyerahkan wang pada rakan chatting kerana terpengaruh dengan pelbagai cerita.

Membaca tulisannya anda khayal dan tenggelam dalam imaginasi liar. Anda membayang-bayangkan kalau begitulah hebat kata-katanya dia tentu seorang yang prihatin, penyayang dan boleh diharap. Awas, jangan terperangkap dalam dunia chat. Chatting itu indah tetapi kita tidak pernah tahu siapakah sebenarnya orang di hujung sana. Kata-katanya mungkin menawan, maka kita pun terbayangkan wajahnya yang tenang seperti yang selalu kita idam-idamkan, hakikatnya kita tidak pernah tahu siapakah dia sebenarnya. Boleh jadi buaya besar atau sang penipu yang sedang melemparkan banyak umpan, dan anda adalah salah seorang daripada mangsa-mangsanya.Oh, dia telah menghantarkan wajahnya melalui internet untuk tatapan anda, maka anda amat pasti dia memiliki wajah yang menarik dan boleh dipercayai. Awas, siapa tahu itu bukan wajahnya yang sebenar. Kamera juga boleh menipu. Orang yang tidak cantik boleh menjadi fotogenik di hadapan kamera. Orang yang tidak tampan boleh kelihatan mancho. Kamera digital boleh melakukan semua perkara. Malah kecanggihan IT boleh meletakkan kepala artis terkemuka di atas badan orang lain. Jangan terperangkap oleh enaknya buaian kata-kata. Selagi namanya dunia siber kita memang patut berasa sangsi walaupun untuk percaya terus itu hak peribadi.
Berchatting itu best, samalah seperti kita bermain SMS. Tapi awas, apabila anda mula menerima gambar dirinya melalui alam siber, sentiasa ingat gambar tidak selalunya mempamerkan rupa sebenar.Tidak salah memperalatkan dunia chatting untuk membina jodoh, tapi hati-hati. Berhati-hati sentiasa lebih baik daripada ikutkan hati. Usah terlalu mudah lemah hanya oleh rayuan dan kata-kata sedih sehinggalah anda benar-benar kenal siapa dia.Dunia chatting indah tetapi bersamanya ada padah. Jika anda mendapat teman chatters yang kerap memujuk, merayu dan kadang-kala mengugut, dia mungkin berlindung di sebalik kecanggihan teknologi untuk menyembunyikan wajahnya yang sebenar. AWAS.

No comments: