Thursday, August 19, 2010

Welding

Aku sempat berborak dengan seorang empunya pusat bertauliah swasta dalam bidang welding baru-baru ni. Katanya semua studentnya dah di booking syarikat gergasi. Malah katanya dia malu untuk menjaja sebab tak dapat memenuhi permintaan. Aku tanya berapa basic mereka bayar. Katanya walaupun budak-budak tu baru tahap 2 tapi mereka sanggup bayar antara RM 2 ribu hingga RM3 ribu, malah ada jugak yang mencecah sampai RM 5 ribu.

Aku ingat dulu aku pernah offer sorang anak buah suruh dia mintak jadi pengajar bidang welding, tapi dia tolak bila dia tau gaji yang ditawarkan. Dia rela kerja sebagai pekerja kontrak sebagai professional welder. Sekarang dia dah boleh buat rumah batu kat kampong tanpa pinjaman bank. Kalau buat betul-betul memang lumayan jadi welder ni, tapi apasal tak ramai budak-budak kita yang minat.

Sebahagian besar professional welder dalam Negara kita ni datang dari Philipina dan Indonesia. Welder Malaysia pulak lari kat Timur Tengah.

Aku sebenarnya dah lebih 10 tahun aku tak pegang welding machine ni, entah kan ada lagi atau pun dah hilang skill. Tapi walau macamanapun sekarang aku masih terlibat secara tak langsung sebagai penasihat dalam bidang ini. Dan hari ini aku menghadiri Technical committee meeting bagi International Organisation for Standardization untuk Welding And Allied Processes di SIRIM. Berbincang mengenai teknikal dan standard dengan pakar-pakar dari industry atas tujuan yang sama memang menyeronokan. Aku menganggotai committee ini sejak 4 tahun yang lepas. Banyak yang aku belajar bila duduk dalam committee ini. Kalau harap elaun hadir meeting memang tak berbaloi, terlalu kecil. Tapi demi industry welding negara di gagahi juga untuk turut serta. Berpeluang juga menghadiri perbincangan di peringkat international. Tahun 2008 aku di arah ke Berlin untuk ISO TC meeting bersama pakar welding dari seluruh dunia bagi membincangkan international standard dalam welding. Tahun 2009 di Singapore tapi terpaksa menarik diri atas sebab wabak H1N1, dan tahun ini kalau tak ada aral akan ke Busan Korea untuk tujuan yang sama. Harap satu masa nanti semua industry welding dalam negara akan menggunakan Malaysian Standard (MS) sebagai rujukan.

Sejak aku di lantik pakar oleh SIRIM untuk menganggotai committee ini, aku kerap ke SIRIM atas tujuan ini. Tapi hari ni aku menemui kawan sekolah yang dah 30 tahun tak jumpa. Pejabat kawan aku ni di bangunan tempat aku selalu mesyuarat. Selama ni tak pernah aku jumpa dia.

No comments: