Monday, March 20, 2006

Seminar Kebangsaan Islam Hadari

Terima e mail dari Ustaz Hussein dari Kuittho, yang mengatakan kertas kerja tugasan UMA 6112 yang kami buat telah diterima oleh JK Seminar Kebangsaan Islam Hadhari dan Pembangunan Masyarakat 2006 untuk dimasukkan di dalam sidang pembentangan selari. Sebenarnya kertas kerja tersebut merupakan assighment berkumpulan yang kami ambil masa cuma sehari untuk menyiapkan, tak menjangka langsung ianya boleh dibentangkan di seminar peringkat Kebangsaan. Ini bermakna salah seorang dari kami terpaksa membentangkan paper tersebut.
Seminar ini bertujuan mengupas realiti sebenar Islam sebagai satu agama yang membawa perubahan yang besar serta positif kepada umat manusia bermula daripada lokal sehinggalah kepada global. Pengalaman Islam dalam masyarakat setempat di Asia Tenggara umumnya dan dunia Melayu khususnya amatlah positif dan membina. Di sinilah rupa bentuk sebenar ajaran Islam yang boleh dilihat dan digunakan sebagai kayu ukur untuk melihat hakikat peranan ajaran Islam kepada masyarakat. Para sarjana dan pengkaji seharusnya turun ke padang melihat bagaimana Islam berperanan membina dan membangun masyarakat setempat dan mereka tidak seharusnya terlalu asyik dengan perbincangan retorik tentang isu-isu teoritikal yang tidak berpenghujung. Islam sememangnya satu agama yang syumul dan ianya berbentuk teoritikal dan praktikal. Jika selamanya kita hanya berteori, ajaran Islam akan hanya tinggal di dalam kitab-kitab tulisan ulama silam dan kita sebenarnya gagal melaksanakan tanggungjawab kita sebagai pendakwah dan pewaris nabi. Antara objektif seminar tersebut adalah seperti berikut:
Untuk mengenalpasti dan menyelidik peranan Islam sebagai faktor perubahan terbesar dalam sejarah umat manusia.
Untuk membincangkan masalah-masalah berkaitan dengan perspektif negatif dan positif terhadap ajaran Islam dan umatnya.
Untuk mengenalpasti dan menyelidik peranan Islam dalam masyarakat setempat dan bagaimana ianya boleh dikaitkan dengan peranan Islam di peringkat antarabangsa.
Untuk memperjelaskan peranan dan realiti sebenar Islam dalam masyarakat setempat dan bagaimana ianya boleh digunakan untuk menjelaskan peranan Islam di peringkat antarabangsa.

2 comments:

zino said...

siapa nak bentang tu? kamato ke? boleh dapat text dia nanti tak.. hehe

KAMATO said...

zino, terpaksa orang bentang, tarikh tu saya takda kat sini...