Thursday, December 01, 2005

Catatan Perjalanan 3

Hari Ketiga

Pagi Lawatan ke Stahlwerke Bremen, satu syarikat pengeluar steel di German. Perjalanan dengan teksi setengah jam dari hotel. Syarikat ini melibatkan keseluruhan operasi dalam proses pengeluaran keluli, bermula dari peleburan bijih bar sehinggalah pengeluaran bar keluli. Terdapat 3800 pekerja dan mampu mengeluarkan 3.2 ton keluli setahun. Syarikat mula beroperasi sejak tahun 1957. Ianya merupakan syarikat pengeluar steel terbesar di dunia. 74% produk untuk general industries manakala selebihnya untuk industri automotive. Setiap tahun seramai 43 aperantis akan diambil dan jumlah dalam satu-satu masa adalah 200 orang. Terdapat juga 20 pelajar universiti yang menjalani OJT setiap masa. Mengikut perancangan syarikat dijangkakan peningkatan latihan sebanyak 5% masa akan datang. Semua apperantis akan bekerja di syarikat pada masa ini. Sebanyak 2500 permohonan bagi mengikuti program aperantis diterima setiap tahun dan 300 daripadanya akan ditemuduga untuk pengambilan Jun dan Oktober. Proses pemilihan dilakukan melalui 2 fasa. Fasa pertama adalah ujian teori dalam masa 120 min. Fasa kedua adalah ujian amali (60 min), group assignment (60) dan interview (20 min).Pemeriksaan kesihatan oleh doktor disyarikat diperlukan sebelum apperantis diterima untuk menjalani latihan. Terdapat 12 pengajar sepenuh masa, 45 % masa mengajar untuk teori dan 55% untuk amali. Sorang coach akan handle antara 1 hingga 5 apperantis. 3 hari dalam seminggu training di syarikat dan 2 hari di institut. 60% apperantis adalah dari Bremen. Sebanyak 2 - 5 kali meeting setahun diadakan antara instructor di Syarikat dan pengajar di institut bertujuan untuk penyelarasan kurikulum. Setiap aperantis akan didedahkan dengan self assesment. Institut akan menjalankan assesment setiap 6 bulan manakala kilang akan menjalankan assesment pada tahun kedua dan keempat dengan peratusan 50% teori dan 50% amali. 40% dalam ujian teori adalah ditetapkan oleh chamber manakala 60% daripadanya adalah mengikut keperluan syarikat. Semua istructor perlu memiliki sijil TOT. Budaya disini coach akan suka rela untuk menjadi mentor kepada apperantis tanpa ada sebarang elaun, kreteria yang diperlukan adalah pekerja mahir dan komited. Pihak syarikat telah menyediakan lunch pada tengahari tetapi makanan tersebut tak halal, koordinator lupa nak maklum. So minum je la yang boleh.
Image hosted by Photobucket.com
Dihadapan Stahlwerke

Petang lawatan ke Aqua Signal, juga di Bremen. Sebuah syarikat membuat lampu untuk semua kategori, daripada lampu rumah sehinggalah lampu kapal laut. Syarikat telah ditubuhkan sejak 1966 dan pada masa ini ia mempunyai cawangan di seluruh dunia. Latihan dual dijalankan 3 hari kilang dan 2 hari institut untuk selama 3.5 tahun latihan, konsep latihan adalah learning and doing. Apperantis dikehendaki membuat laporan setiap hari. Pperiksaan hanya dijalankan di institut setiap 6 bulan. Pada masa ini terdapat 21 apperantis dalam 3 bidang pekerjaan. Syarikat mengamalkan terminal examanition dan pelatih dikehendaki membuat report secara berjadual dan dikehendaki membuat presentation dimana panel di lantik dari chamber. Syarat perantis mesti terbuka disebabkan 70% market adalah untuk eksport. Projek akhir adalah internal process dan merangkumi semua kemahiran yang dikehendaki. Seramai 6 orang apperantis diambil setiap pengambilan daripada 100 permohonan yang diterima.


Dalam perjalanan ke hotel singgah di Bremen City. Driver teksi yang membawa kami adalah seorang rakyat Jordan bernama Aladin. Dia menunjukan beberapa tempat seperti call shop dan kebab house.
Image hosted by Photobucket.com
Di Bandar Bremen
Malam sekali lagi makan di tempat biasa. Menu kali ni agak special. Dimulakan dulu dengan starter sup tom yam. Ini kali pertama aku makan sup cendawan dengan nenas. Tapi memang sedap. Selepas tu kami dihidngkan dengan ikan masak sweet sour, sayur kacang panjang, pais sotong dan kepah stim. Kadang-kadang tak sangka boleh makan makanan macam ni di negara German. Bila aku tanya tokey mana dapat daun pisang untuk buat pais, dia kata import dari Holand. Kuantiti makanan yang disediakan agak banyak ditambah pulak 3 orang dari kami tak makan sea food.

2 comments:

Anonymous said...

:) bila kita banyak berjalan...banyak yang kita pelajari sebenarnya...dan ia membina diri kita...

Anonymous said...

Aisah, betul la tu, cuma kadang kadang kita lupa....