Wednesday, April 20, 2005

Manusia yang bernama lelaki

Kita sering mendengar kenapa lelaki suka berlagak bujang apabila berada di luar.

Apa nak hairan, saham lelaki memang tak pernah jatuh. Kalau mereka berlagak bujang itu tandanya kejantanan mereka masih tip-top. Kalau dah tak gatal maknanya ada sesuatu yang dah tak beres. Lelaki yang sudah berkahwin tapi berlagak bujang adalah satu fenomena. Ia terjadi di mana-mana di seluruh dunia, selagi lelaki didampingi oleh wanita. Tanpa wanita tak akan ada lelaki yang hendak mengaku bujang.
Namun, kita tak boleh mengatakan semua lelaki yang begitu sebagai lupa daratan ataupun buaya. Kebanyakannya hanya suka-suka. Kalau tak ada wanita yang sama gatal tak jadi apa-apa.Lelaki dikira normal apabila dia sentiasa ada nafsu terhadap wanita. Lelaki yang tidak normal rasa menyampah dan loya melihat wanita. Ini bermakna, lelaki yang nampaknya seperti menggatal sebenarnya petanda baik, sebab jika dia sudah tidak terasa apa-apa ketika melihat wanita cantik atau seksi, pasangannya bakal menghadapi masalah besar.
Walaupun ia dikatakan normal, lelaki tidaklah boleh jadikan itu sebagai tiket pula untuk semakin menggatal. Di situlah datangnya agama untuk memantau kehidupan manusia. Dengan agama, rasa-rasa semula jadi itu dapat dibatasi dan kalaupun hendak dilampiaskan, dilampiaskan kepada jalan yang benar.
Walau bagaimanapun fenomena ini tidak terlepas juga pada kaum wanita terutama wanita yang susuk badannya tidak menyamai tiang walaupun telah beranak lima. Wanita yang berwajah cantik malah lebih kerap berlagak anak dara sewaktu di luar. Oleh yang demikian setiap wanita perlu belajar mengenali lelaki sebab lelaki adalah makhluk penuh misteri. Kadang-kadang sukar memahami lelaki. Kita boleh belajar mood, fikiran, prinsip melalui warna pakaian yang dipilihnya; kita juga boleh belajar tentang sifat baik dan buruknya melalui tarikh lahir.

No comments: