Wednesday, December 30, 2009

Aktiviti Cuti

Aku bercuti hari ni bertujuan menyelesaikan beberapa perkara. Aku bawak Zahir dan Zafran ke kampong melawat kebun. Aku ajar mereka cara membaja. Aku ceritakan pada mereka bagaimana susahnya Atok mengerjakan kebun dulu-dulu. Seronok benar mereka berjalan dari pokok ke pokok sambil menebar baja. Dulu kecil-kecil kebun ini tempat aku bermain. Seusia umur 10 tahun aku sudah membantu emak dan bapak menoreh getah dan memetik kopi. Tapi budak-budak sekarang dah berbeza. Ramai budak-budak di kampungku sekarang tak tahu nak kerja kebun walaupun mereka tinggal di kampong.Mereka lebih rela kerja kilang daripada memikul galah mengait kelapa sawit. Lantaran itu kebun-kebun sawit dikampung hamper keseluruhan diburuhkan kepada pekerja Indonesia. Agaknya sampai bilalah kita perlu mengharap pekerja asing. Walhal pendapatan mengerjakan kebun lebih lumayan berbanding pekerja pengeluaran di kilang.
Petang kami buat pemeriksaan gigi. Terkejut Zafran dia ingat cuma aku sorang buat pemeriksaan, rupanya dia pun jadi mangsa. Selepas itu sempat secawan kopi bersama rakan-rakan yang bertemu tanpa dirancang.
Malam aku menerima kunjungan tetamu istimewa. Ustaz Shaidy Jamil Muhamad Ar Rashid bertandang bersama buah tangan kiriman dari kampong. Sampai ke tengah malam kami bergebang. Seronok bersembang dengan ustaz ni. Setiap perkara dikaitkan dengan Al-Quran dan hadis. Ustaz mengatakan suasana dalam Negara agak merisaukan. Masalah social semakin meruncing. Siaran TV yang terlalu bangak hiburan juga secara tak langsung menyumbang masalah ini. Lebih merisaukan sekarang ini terdapat gejala individu yang melalukan ibadat macam biasa, pergi ke masjid untuk berjemaah tetapi jiwanya percaya kepada jesus. Mereka ini akan masuk jarum dengan cara yang paling halus.

4 comments:

silversarina said...

Selamat Tahun Baru !

Wah, happy anak2 tu masuk kebun ye , seronok kalau ada peluang masuk kebun camtu .

Sekarang ni hal agama macam dah tak diendah, boleh campur2 macam rojak , semoga kita semua dilindungi dari segala kejahatan InsyaAllah.

zino said...

berkawan dengan orang berilmu sedikit sebanyak dapat juga tempias nya kan ..

selamat tahun baru..

KAMATO said...

Silversarina, sama2 kita berdoa semoga kita dilindungi

KAMATO said...

zino, betul juga.... ada sikit2 tempias nya tu