Saturday, August 27, 2005

Seminggu di Pantai Timur

Hari Pertama
Perjalanan dari KL ke KB dengan melalui Gua Musang agak membosankan. Memang menjadi lumrah setiap musim cuti sekolah jalan raya agak sibuk. Di samping itu sepangjang perjalanan terdapat 3 road block, sepatutnya musim cuti begini polis sepatutnya mengurangkan aktiviti tersebut bagi mengurangkan lagi kesesakan lalulintas. Perjalanan dari kuala lipis ke Gua Musang juga sering terganggu dengan beberapa kenderaan berat yang bergerak terlalu perlahan. Di kawasan ini juga merupakan kawasan berbukit dan banyak double-line. Tujuh jam perjalanan baru sampai ke Kota Bharu. Sebelum ke Riverview Hotel, singgah makan kenduri di rumah En Mustapa, PT ofis. Aku ingat aku orang terakhir rupanya masih adalah kemudian dari aku. Malam sempat ronda Wakaf Che Yeh. Sekri dan Fikri mengujungi aku di hotel.

Hari Kedua
Dialog KP dengan CEO berjalan dengan lancar. Seramai 40 CEO PB telah hadir pagi tu. Banyak juga persoalan yang ditimbulkan oleh PB. Seperti biasa PB sering tidak berpuashati dengan PPL, mana-mana tempat akan menyebut kaedah verifikasi yang tak standard.

Hari Ketiga
Appoiment dengan pensyarah Politeknik Kota Bharu bagi tujuan penilaian PPT bagi calon-calon di bawahnya. Penilaian tidak menghadapi sebarang masalah. Semua calun adalah lepasan ILP yang kebanyakannya telah mempunyai PW4 Suruhanjaya Tenaga. Bukti yang dikemukakan juga lengkap dan masing-masing layak untuk dianugerahkan SKM mengikut tahap yang dipohon.
Sempat mengunjungi mertua di Kuala Berang. Duku di rumah abang tengah banyak, tetapi kadaan cuaca yang sering hujan maka agak sukar untuk menurunkan buah tersebut. Satu masa dulu duku Terengganu ni cukup mahal, kadang-kadang balik kampung pun susah nak makan sebab kebanyakan pokok telahpun dipajak. Biasanya dari Singapura. Kalau ada 10 pohon pun boleh pergi Mekah setiap tahun. Masa tu harga di sini pun paling murah pun RM 4 sekilo, tapi sekarang ni tinggal RM 1 sekilo. Kat mana silapnya pun tak tau. Sehinggakan banyak buah terbiar begitu sahaja.
Hari ni teringat satu surat untuk minta kerjasama klinik kesihatan Bandar Baru Bangi bagi turut serta dalam hari keluarga di taman, sepatutnya surat tu perlu dihantar minggu ni tapi terbawak dalam beg. Terus mengunjungi seorang kawan yang juga pengurus Pusat Bertauliah MLVK di Ajil untuk minta bantuan fax surat tu ke BBB. Kalau dilihat bisnes Wahid ni semakin berkembang, bidang welding dan metal fab yang dibuatnya tiada saingan dari PB lain sebab bidang ni bukan calang-calang orang yang sanggup untuk menceburi bidang ini disebabkan kos besi yang amat tinggi. Kerajaan Terengganu banyak memberi peruntukan untuk membiayai pelajar, sehingga dia terpaksa tolak disebabkan kapasiti latihan yang terhad. Baru-baru juga SIRIM telah menawarkan beliau untuk menjadi salah satu pusat di negeri Terengganu sebagai pusat untuk menguji pengimpal samada untuk mendapatkan lesen ataupun memperbaharui lesen. Untuk memenuhi syarat tersebut beberapa peralatan perlu ditambah yang dianggarkan bernilai RM 200 ribu.

Sempat hantar kereta untuk dicuci memandangkan keadaannya begitu teruk. Tetapi satu perkara yang tak diingini telah berlaku. Petang tu malas nak letak kereta dalam garaj, letak je bawak pokok duku. Malam tu pergi rumah abang sebab nak tenguk komputer dia ada masalah, abang tegur sebab apa kereta kotor. Rupanya atas pokok duku tu banyak ayam tidor, jadi apa lagi berselepet la tahi ayam atas bonet depan.

Hari Keempat
Perjalanan ke Setera Beach Resort di Merang Terengganu melalui Permaisuri dan menyusur pantai agak jauh, walau bagaimanapun pemandangansepanjang pantai amat cantik. Sempat berhenti dibeberapa tempat untuk pemandangan sepanjang pantai. Memang tak boleh dinafikan pantai sepanjang pantai Terengganu memang bersih. Sampai di hotel jam 2 petang. Aku dapat bilik yang betul-betul menghadap laut. Serambi bilik dengan laut lebih kurang 20 kaki sahaja. Suasana kampong memang begitu terasa. Pokok kelapa penuh di sekeliling resort. Deruman ombak boleh kedengaran setiap masa. Memang satu tempat yang cukup sesuai untuk merehatkan kepala.
Petang terima massage dari HQ – Kabinet paper bagi kadar fi perlu disegerakan. Aku malam ni aku dapat menyiapkan. Petang sempat ke Batu Rakit untuk menikmati sata, otak-otak dan keropok lekor.
Kursus kaunselor bermula malam ni, seramai 50 pegawai dari berbagai agensi telah hadir. Sebahagian besar aku tak kenal, terutamanya pegawai-pegawai baru.

Hari Kelima, Keenam dan Ketujuh
Perjalanan kursus berjalan dengan lancar, tiga orang kaunselor dari JPA telah melengkapkan 11 slot yang telah disediakan bagi kursus peringkat 1 ini. Seseorang itu boleh ditauliahkan sebagai Kaunselor apabila telah melengkapkan 3 bahagian kursus. Pada peringkat pertama ini kita boleh menguji personaliti seseorang. Dengan melalui satu ujian kita akan dapat menilai personaliti seseorang itu. Personaliti seseorang memang sukar diubah tetapi kita perlu memikirkan apakah reaksi yang perlu kita sesuaikan dengan personaliti yang sediada

No comments: