Wednesday, June 02, 2004

Sembang Kelab

Hari ni masuk hari kedua aku secara rasminya bertugas di tempat baru. Dan aku dah mula terasa kebahangan kesusahan mencari tempat parking kerana parking lot kebiasaanku telahpun dinodai. Tapi aku pun tak kesah, kerana bukan hakku pun. Sehingga setakat ini aku masih berada di pejabat lama untuk tujuan peralihan tugas. Yang bestnya aku boleh bawa punch card pejabat baru bawak ke pejabat lama. Tapi keistimewaan ni hanya sehingga tengah bulan ni je... Lepas ni sepenuh masala aku dengan tugas-tugas baru. Kekadang tu teringat juga kekawan yang ditukarkan jauh, camnala agaknya dia orang.
Lewat petang aku terima SMS dari Amir 'Jumpa di Kelab Tasik jam 5.30'. Dalam hati aku terkejut jugak, apasal dia orang ubah sepatutnya perjumpaan pukul 6 ptg. Aku reply OK je... Tak lama lepastu aku terima pesanan suara pulak, minta aku datang juga jam 5.30. Dalam hati aku bersungguh bebenor dia orang ni. Tepat jam 5.15 aku keluar pejabat, kebetulan bersama Suhaimi dan Shida (member senasib). Sempat juga pesan kat Suhaimi minta bantuan kalau Unser aku kena blok. Inila nasib duduk lot haram.... Memang betul kena blok dengan wira, mujur wira tu tak tarik hand brake.
Jam 5.25 aku dah sampai Kelab Tasik, tapi nampak gaya aku sampai dulu sebab tak nampak pun kereta member. Tepat jam 5.30 Amir sampai, dari jauh dah senyum. Sebenarnya Amir ni kerja kat BPR, satu parcel dengan pejabat ku. Kekadang tu ngeri jugak sembang dengan orang BPR ni. Tapi aku tenguk Amir ni kepala lebih kurang je.. kut lebih teruk dari aku. Kalau dia baca blogspot aku ni tentu dia gelak punya. Kami sembang kat lobi sambil tunggu Che Mat. Che Mat ni sebenarnya orang kuat Perbadanan Putrajaya, banyak pengaruh dia. Kekadangtu seronok juga kenal ramai kawan..Tepat jam 5.40 Che Mat sampai, mat ni memang jenis riuh bukan main. "Mintak maaf lambat" itu la yang mula disebutnya. Kami terus cari tempat duduk yang sesuai dan pesan minuman. Belum apa-apa dia orang berdua start perbualan dengan pogram hujung minggu ni. Dia orang ni sebenarnya ada trip ke Cerating. Sebahagian perbelanjaan ditaja oleh UMW Toyota. Aku tak boleh nak join, pertama kerana ada kelas hujung minggu dan keduanya aku tak boleh cuti selama 28 hari. Memang dia orang saja nak menjeleskan aku. Aku potong pun perbincangan dia orang, "OK OK kita mulakan perbincangan kita"
Sebenarnya tujuan kami berjumpa ni adalah untuk membincangkan pogram TT bulan Jun. Giliran kami di Putrajaya jadi tuan rumah. Kami dah booking bilik atas Kelab tu yang boleh muat 120 orang. Kami risau sebenarnya kerana penyertaan sekarang ni dah hampir 105 orang walaupun pogram tersebut dijangkakan 3 minggu lagi. Maknanya kemungkinan besar penyertaan akan melebihi kapasiti dewan tu, sebab ramai member yang selalu join masih belum bersuara. Masing-masing sibuk sangat agaknya. Perbincangan kami terus kepada aturcara, menu dan agihan tugas. Kami terpaksa merancang rapi kerana Kelab ni tutup jam 10 malam. Ini bermakna sebelum pukul 10 mesti semua dah soru, lepastu barula boleh continue pogram selanjutnya. TT kali ni dijangkakan adalah yang paling special dan akan mengejutkan semua ahli. Kita merancang akan melibatkan anggota traffic yang akan mengiringi konvoi dari Kelab Tasik ke Kem Kewangan (melalui jambatan) dan terus ke PCC dan balik semula untuk berkumpul di Dataran. Jambatan dari Kem Kewangan ke Dataran akan dibuka semata-mata untuk rombongan kami pada malam tu, dan tempat letak kereta khas akan di selaraskan di Dataran. Walaubagaimanapun ini cuma rancangan kami je. Sejauh mana ianya akan terlaksana bergantung pada masa dan keadaan. Tapi aku yakin ianya akan berjaya kerana Che Mat ni kontrol seluruh Putrajaya, jadi mudah sikit dia nak berurusan. Hampir pukul 7 baru kami beransur dari Kelab tu...
Sampai rumah mem mintak tolong pulak suruh masak daging merah, katanya anak yang order. Biasanya camtula, kalau ada menu yang pelik sikit akula kena turun padang. Tapi mem dah siapkan semua bahan, aku tinggal kayuh je...Nasib baikla ada sedikit ilmu masak ni, memang masa bujang dulu aku pernah belajar masakan siam. Pernah juga menuntut tebar roti canai dengan mamak penang. Kebetulan pulak aku pernah kerja di restoran bangla di UK. Restoran tu pulak telah dianugerahkan no 5 tersedap masakan india di seluruh UK. Mulanya cuma basuh pinggan tapi lama-lama dibagi juga peluang masak.
Dua orang hero aku ni memang minat sangat daging merah, bila tenguk dia orang makan sambil meratah licin, seronok rasa..............

No comments: