Wednesday, June 09, 2004

Hari-hari Terakhir

Walaupun secara rasminya aku telah bertukar di tempat baru, tapi aku masih berada di pejabat lama bagi tujuan peralihan tugas. Semalam aku terpanggil oleh Dato' KP, dalam saat-saat akhir ni ingat dah tak ada kerja rupanya masih ada lagi. Seperti yang aku duga dia mintak tolong untuk tanda tangan surat makluman pergerakan gaji sebab sekarang merupakan masa sewajarnya untuk memaklumkan pergerakan gaji tahunan. Sebenarnya peristiwa ni bermula sejak tahun lepas lagi, masa tu aku KPP(PL). Biasanya setiap tahun KP terpaksa tandatangan surat penyelarasan gaji untuk semua staff seluruh negara. Bayangkan kalau dah 2000 staff, kena pulak 2 salinan. Memang boleh terkehel la tangan..... Jadi aku gatal bukak mulut "Macamana kalau Dato' tanda tangan je dengan komputer". "Boleh ke Din? nanti orang kata apa pulak"... katanya. "Kalau Dato' izinkan saya cuba".. aku kata gitu. Aku scan guna high resolution tanda tangan Dato', hinggakan hasilnya tak nampak perbezaan dengan t/t asal. Aku tunjuk kat Dato', punya seronok dia dan semenjak dari hari tu bila melibatkan t/tangan KP yang banyak, pada akulah dia mintak tolong. Kalau setakat seribu t/t setengah jam boleh siap. Dia tak bagi orang mungkin takut salah guna. Kekadang tu risau juga aku takut aku yang tersalah guna....
Aku sempat juga pesan "kalau nak mintak tolong minggu ni je, minggu depan saya dah tak ada sisi". Tapi dia jawab "Ala.. takkan tak boleh tolong walaupun takda sini, nantilah saya mintak kebenaran dari En Wan" En Wan ni sebenarnya KP MLVK, bos aku yang baru. Apahal aku harap dapat sesuaikan diri dan diterima sepenuhnya oleh k/tangan MLVK..

No comments: