Friday, June 04, 2004

Durian oh durian

Baru ni aku singgah di pasar malam, mem pesan 'belilah apa-apa buah'. Aku tenguk sekarang ni boleh dikatakan hampir semua jenis buah tempatan ada kat pasar malam. Yang tak ada cuma keluarga langsat dan duku. Aku beli jugak buah durian. Hero aku yang kecik suka sangat buah durian. Lima biji cuma RM 5 sahaja. Mak! ai!!!! murah sungguh. Camnalah orang dusun nak cari makan. Ini harga pasar, harga kat kebun agaknya tinggal 50 sen sebijik. Kesian orang kampung.....

Aku teringat kawan aku Zino cerita pasal buah durian ni, kisah satu keluarga di kg nya.. katanya masih saudara juga le.. bila tiba je musim durian.. memasing mula berubah perangai.. semua jadi sombong pasal durian.. masa tu di kg durian ni macam satu harta yg berharga . masing masing berlumba lumba mendapatkan nya.. so kisah nya adik beradik pun boleh bergaduh dan tak bertegur sapa pasal durian..kalau org luar apa lagi.. masa tu memang tak berapa kenal le.. hehe.. kadang ada lucu nya .. bila dorian gugur..belum sampai ke tanah lagi pun.. memasing dah bersedia nak lari , bukan nak lari sembunyi diri tapi lari sapa dulu mendapatkan dorian tu.. caya tak..? tak caya? memang kalau sekarang org tak caya tapi dulu dulu itu lah yg berlaku pada famili ni.. kenapa sampai di kejar? pasalnya harga dorian masa tu memang berbaloi utk di jual.. tak makan pun tak pe.. asal dorian yg dapat di kutip dapat di tukar dengan RM..

Itu dulu , dulu lain sekarang lain..sekarang ni tak de lagi kot.. pokok durian pun dah banyak yg kena tebang.. ada di antaranya dah terlalu tua.. ada yg merajuk agaknya bila tuan dia asyik bergaduh setiap kali musim durian..dan ada juga di tebang kerana nak buat rumah.. org dulu2 tanam durian dalam kawasan rumah kononnya utk menyenangkan anak cucu.. tapi akhirnmya anak cucu berbalah...

Gitu lah cerita kawan aku tu, kalau macam ni la keadaannya. Sekarang ni dah tak sesuai tanam durian, kalau ada kebun biorla tanam pakok lain. Nak makan durian sediaje RM, bukannya mahal sangat. RM 10 dah tak habis satu famili

No comments: