Friday, May 27, 2011

Makan-makan di Miri

Dua hari aku di Miri. Aktiviti utama selain tugas rasmi adalah makan, makan, makan. Sebenarnya doktor dah warning suruh aku diet, tapi bila out-station macam ni memang tak ingat apa pesan doktor.

Bermula hari pertama tengahari dah melantak dalam Golden lounge, dalam flight bagi makan lagi. Landing je member dah tunggu ajak masuk satu restoran di sebelah airport. Lepas magrib di Mutiara Restoran bersama anak saudara - seorang staff petronas yang sama out-station di sini. Menu istimewa di sini adalah nasi lalapan. Keluar je restoran tu sorang lagi member sampai, sambung pulak di restoran lain di tengah bandaraya ini. Pukul 11 malam masuk lagi restoran arab pekena kebab.

Hari kedua begitu juga. Tengahari berpeluang makan di Simlpy Eaton, dah lama aku berhajat ke sini. Aku kenal empunya restoran dia, memang terkenal sebagai tukang masak hebat. Malam pulak penuhi jemputan khas Pengarah ILP Miri untuk dinner Chinese Set di ParkCity.

Nasib baik cuma keluar 2 hari, kalau lama sahih naik kolestrol

Suasana di Golden Lounge
LALAPAN adalah menu istimewa di Miri. Keistimewaan menu ini adalah atas sambal belacan. Memang daerah ini terkenal dengan keunikan sambal belacan.
Suasana malam di Miri. Penuh dengan tempat-tempat hiburan bagi manusia-manusia yang tak ada arah dan pedoman. SOHO kalau di London tu adalah satu kawasan yang penuh maksiat, di Miri ni pun merupakan bar yang tersohor. Namun begitu di Bangi nama SOHO ni digunakan ke atas se buah restoran ala-carte yang agak terkenal.
Loby utama ILP Miri. Semasa pecah tanah ILP Miri ini 8 tahun yang lalu aku ada di sini. Semasa awal pembinaan institut ini boleh dikatakan tiap bulan aku ke sini. Selepas aku dipindahkan baru inilah aku berpeluang datang semula ke sini.
Restoran ini adalah kepunyaan anak seorang sahabat yang sekarang telah pun berpindah ke Bintulu. Telah lama aku berhajat untuk ke sini, baru sekarang tercapai. Restorannya agak esklusif. Memang Kak Ton ini dah terkenal dengan kehandalan masakannya sejak dulu. Sekarang diturunkan ke anak beliau.
Hotel ini merupakan antara hotel yang menjadi tumpuan pengunjung di Miri

3 comments:

asuhara sue said...

miri tak pernah pegi lagi laaaa...
gambar2 semua menggamit rasa nak kesana la bro!

KAMATO said...

asuhara, tak ada tempat menarik sebenarnya di miri

Unknown said...

betul tu asuhara...sebulan aku kat sini..apa pun tarak..