Wednesday, September 22, 2010

Sawah

Pemandangan menghijau di Sawah Sempadan Tanjung Karang ini masih tetap menawan seperti dulu lagi. Saban tahun aku akan ke sini mengunjungi bibik. Setiap kali berkunjung ke sini teringat kisah dulu-dulu. Empat puluh tahun dulu setiap kali musim menanam dan menuai orang kampong Ijok akan berkampong di Tanjung Karang ini untuk gotong royong mengerjakan sawah. Kadang-kadang terpaksa duduk berminggu-minggu di tengah sawah ini. Kami kanak-kanak masa tu la yang paling seronok. Keli, haruan, sepat dan puyu di tali air lah mainan kami. Ketika air sawah dikeringkan, ikan-ikan ini akan berkumpul di tali air. Kadang-kadang sehingga bertin-tin dapat kami tangkap ikan-ikan ni. Masa tu makan nasi panas di tengah sawah berlaukkan ikan keli bakar yang dicurah kuah lemak cili padi daun cekur. Berulam rebusan pucuk ubi dan di tambah pulak dengan sambal tahun, aduhhh….. Tuhan saja yang tahu betapa lazatnya. Sehingga sekarang kalau ke rumah bibik aku akan cari sambal tahun.

Masa dulu menanam padi masih menggunakan cucuk. Menuai pulak menggunakan sabit, lepas tu membanting di kepuk.Sekarang semuanya mesin yang buat daripada menanam sehinggalah manuai. Keli dan haruan pun amat berkurangan disebabkan faktor racun rumpai. Penduduk Tanjung Karang sekarang ini walaupun ada sawah tapi beras tetap kena beli. Semua padi yang dituai akan terus di bawa ke kilang. Adalah menjadi satu kesalahan kiranya mereka memproses sendiri padi untuk dijadikan beras.

4 comments:

Kak Sidah said...

Salam Kamato,

Mengimbau kenangan lalu..terlior akak dengan hidangan tengah sawah tu..teringat masa kecik masa kat kampung ditengah sawah menolong uwan akak menanam padi..bermula dengan memajak pakai kaki jer masa tu lopak2 sawah hingga menuai padi apabila masak..bestnya bila buat emping..beramai2..tinggal kenangan jer..dah takde pokok padi semua dah diganti pokok kelapa sawit.

KAMATO said...

kak sidah, seronok kan kecik2 main kat sawah

ainhany said...

Salam Kamato,

Salam aidil fitr dan salam kemaafan. Lama tak tinggalkan jejak .

Subhanallah..indahnya warna2 alam yg diimbau..kenangan yang bakal punah dimamah keadaaan. Satu tika dulu, sy juga pernah melalui taliair dan batas bendang...miangnya mngganggu tdur malam dan seruling punai padi menghiasi keriangan. Indahnya kenangan bersama aruah mak saudara..

Sama2lah kita menghargai anugerah ALAM yg diciptakan..Amin

KAMATO said...

ainhany, mengimbau kenangan lama akan sentiasa menyedarkan asal-usul kita