Monday, June 28, 2010

Mencandat Sotong

Baru-baru ni kami berpeluang mengikut expedisi mencandat sotong di perairan Pulau Kapas. Kami bertolak selepas solat asar dari jeti Cendering. Kali ni kami menggunakan kapal milik Institut Perikanan Malaysia. Oleh kerana kapal ini agar besar maka kami terpaksa menggunakan bot kecil dari jeti menuju ke kapal. Petang itu laut agak bergelora. Terasa seperti naik roller coaster apabila bot kecil itu dilambung ombak. Biasanya bulan Jun masih banyak sotong, tapi kali amat kurang. Mungkin juga di sebabkan musim sotong tahun ni awal sikit, sejak bulan Februari lagi pencandat dah mula memburu sotong di situ. Perairan Pulau Kapas adalah kawasan larangan penggunaan sebarang pukat.
Jeti Cendering ini merupakan tempat nelayan memunggah ikan. Sebahagian besar bot di situ adalah bot-bot nelayan. Terdapat pasar ikan di situ bagi tujuan jual beli ikan antara nelayan dan peraih.Dalam perjalanan, alhamdullilah tak ada yang mabuk laut, mungkin juga kapal besar kurang sikit berayunSuasana senja ini dirakam dari kapal yang bertolak menuju ke pulau KapasMenikmati makan malam di dalam kapal. Kapal ini biasa digunakan untuk melatih pelajar menjadi nelayan moden. Ia biasa belayar sehingga ke Labuan dan Langkawi.Beberapa jenis sotong yang dapat dinaikkan, walaupun tak banyak sekurang-kurangnya anak-anak merasa bagaimana mencandat sotong dan bagaimana susahnya nelayan mencari rezeki. Esoknya kami terus ke Kuala Berang, dapatla jugak meratah baung dan lampam dari Kenyir. Kelah dah susah nak dapat, kalau ada pun harganya pun mencecah sehingga RM 100 sekilo.

12 comments:

manzlie said...

salam from Makkah...

cl suker candat sotong ..dulu tahun 1996 candat di langkwai...best kan..


wasalm

pB said...

salam Bro ...



fresh sotong
mesti sedapppp

Ayah Zain said...

salam

wow, amazing

Ummi Humaira said...

salam akhi Kamato...

suke tengok suasana gitu , tp x berani ajak hubby ummi ke sana , takut mabuk laut....

asuharAsuE said...

seronoknyaaaa....
mesti sotong2 tu manis2 tuuuu....

KAMATO said...

manzlie, memang mengasyikkan kalau dapat naikkan sotong

KAMATO said...

PB, sotong fresh memang sedap

KAMATO said...

AZ, yap.... memang amazing

KAMATO said...

ummi, sapa tak tahan memang mabuk

KAMATO said...

asuhara, memang manis sotong baru ni, basuh dgn air laut dan bakar

sonata anak kancil said...

sedapnya sotong fresh...dan tak pernah pulak ekspedisi seperti ini...

KAMATO said...

Sonata, sotong fresh memang sedap, yg best sebab kita makan sotong yg kita tangkap sendiri