Wednesday, April 08, 2009

Vientiane Laos

Misi ke vientiane Laos berjalan lancar. Kali ni bersama Tn Hj Ismail dan Shirlyna – pegawai dari JICA Malaysia. Memandangkan tiada penerbangan terus oleh MAS ke negara bekas ideology komunis ini, maka kami terpaksa transit di Bangkok selama 3 jam dan meneruskan penerbangan dengan Thai Airway untuk ke Vientiane. Sampai di Vientiane kenderaan hotel telah pun tunggu. Kami terus ke Lao Plaza hotel. Plaza Hotel merupakan hotel bertaraf 5 bintang dan antara yang terbaik di Vientiane. Terima kasih kepada En Shamsul pegawai kedutaan Malaysia di Laos yang menguruskan segalanya.

Mesyuarat di Ministry of Labour, hanya 3 minit berjalan kaki dari hotel. Deputy Director General, Prof Bounma Sitthison mrnyambut kami dan mempengerusikan mesyuarat. Alhamdulillah berjalan lancar, misi ke sini berjaya. Respon dari mereka begitu positif untuk turut serta dalam MySkills.

Selesai meeting kami dimaklumkan makan tengahari telah di aturkan di salah sebuah restoran di Bandar itu. Aku sempat bertanya pada En Sham – pegawai kedutaan, boleh ke kita pergi restoran tu. Maklumla kat sini bukan ada kedai halal. En Sham kata ok, dia kata dia pun pernah masuk tempat tu. Ternyata restoran begitu esklusif. Menu yang disediakan pada kami Tomyam seafood, ikan stim, kerabu papaya, berbagai jenis ulam, sayur campur, kerabu ikan dan yang agak pelik kerabu belalang. Semua masakan memang sedap terutama kerabu belalang. Aku sebenarnya teragak nak makan belalang tu, tapi bila teringat kecil-kecil dulu kejar belalang belakang rumah, cuba jugala. Rasanya memang sedap. Entahkan belalang entahkan bukan, mereka kata serangga tu terpaksa di tangkap dalam hutan. Petang kami meneruskan perjalanan ke Vietnam.

Ini merupakan jalan utama di bandar Vientiane sekitar jam 7.00 pagi, masih lengang.
Potret Pak Lah antara beberapa potret pemimpin negara seluruh dunia yang pernah mengunjungi Lao Plaza Hotel terpampang di dinding hotel.
Lunch bersama Deputy DG di Kualao Restaurant
Antara menu yang di sajikan
Keadaan di salah satu pasaraya di bandar itu

1 comment:

Deewan said...

Akum. Tumpang lalu. Boring2 tjumpa blog ni. Hai seronoknya dpt jln2 smbil buat keja tp jgn jln2 cari makan yer.... Bila pandang menu 2 mcm selera je tp dijamin halal kan.