Monday, April 13, 2009

Hanoi & Phnom Penh

Kami meneruskan perjalanan seterusnya ke Hanoi Vietnam dengan penerbangan Vietnam Airline. Wakil dari Ministry of Labour Vietnam telah menunggu kami di airport. Jarak dari airport ke Hanoi adalah sekitar 35 km. Tak jauh dari airport kita kan jumpa Petronas, bangga rasa. Kami check in di Zephyr Hotel. Sebuah hotel betul-betul di tengah Bandar Hanoi. Tempahan hotel telah diurus oleh Kedutaan Malaysia di sini. Apa yang dapat diperhatikan disini, keadaan lalulintas begitu sibuk. Motosikal terlampau banyak di sini, dan bunyi hon tidak putus-putus.
Jam 9.30 kesok harinya pegawai dari Ministry of Labour mengambil kami untuk perbincangan di pejabatnya. Dr Nguyen Hong Mint, Director on Vocational Trg Department menyambut kami. Mesyurat berjalan lancar. Misi kali ini juga berjaya. Mereka akan memberi kerjasama sepenuhnya untuk menjayakan rancangan kita. Seperti yang diduga, lunch telah ditempah untuk kami kami. Amat sukar untuk ditolak. Kali ni lunch di sebuah seafood restaurant. Menu utamanya adalah belut. Belut stim, belut goring dan belut masak dengan rebung. Mereka kata ikan jenis ni adalah yang paling famous di sini. Di restaurant tu harganya mencecah sehingga USD 30 sekilo. Kalau kat Malaysia suruh makan belut free pun tak mau.
Selepas tu kami mengunjungi kedutaan Malaysia. Kami bernasib baik dapat berjumpa Ambassador, Dato’ Lim Kim Eng. Lama juga kami berbincang dengan Secretary Consular, Mr Ranoo dan En Edi Irwan. Perbincangan berkisar masalah-masalah yang timbul dalam urusan hubungan dua hala.
Kami menggunakan teksi dari Embassy ke hotel. Kebetulan pemandu teksi pernah berkerja selama 3 tahun di Nilai. Boleh berbahasa Melayu. Dia kata seronok kerja kat negara kita, terpaksa balik atas arahan orang tua. Sepanjang perjalanan dia memuji Negara kita. Dia kata di Vietnam ni system jalan raya begitu teruk. Kami tanya macamana nak lintas jalan, sedangkan lampu merah pun dia orang tak berhenti. Driver tu kata buat macam ayam atau itik, jangan tenguk kiri kanan. Pandang depan, jalan. Katanya kalau nak tunggu jalan kosong memang tak kosong. Dia pesan lagi jangan makan di sebarangan tempat, mudah kena keracunan. Dia tak tau kita pun tak rela nak makan kat situ.
Memang tidak dinafikan, amat sukar pada orang luar untuk menggunakan system jalan raya di situ. Motosikal terlalu banyak, sehingga mereka inilah yang mendominasikan jalan-jalan raya di situ. Kadang kadang seronok tenguk lalu-lintas yang bersimpang-siur di situ, terutama di kawasan simpang jalan. Yang pelik takda pulak accident. Aku cuba guna teori pemandu teksi tadi untuk melintas jalan, memang boleh lepas ke seberang jalan walaupun kenderaan banyak. Kesimpulannya kalau nak melintas jalan tak kira mengggunakan kenderaan atau jalan kaki, masuk je tanpa mempedulikan kiri kanan.

Seterusnya kami meneruskan penerbangan ke Cambodia. Untuk kenegara itu kami terpaksa ke Ho Chi Mint dahulu. Hampir 3 jam kami di Ho Chi Mint. Ramai juga rakyat Negara kita yang melancung ke sini. Sempat juga sembang dengan beberapa orang dari mereka. Dari Ho Chi Mint ke Phnom Penh kami meneruskan penerbangan dengan ATR-72, iaitu satu kapal terbang yang kecil. Kuat gegarannya apabila kapal itu take-off dan landing.
Di airport Phnom Penh, beberapa orang wakil kedutaan Malaysia dan wakil Ministry of Labour Cambodia telah pun tunggu. Terharu jugak dengan cara mereka mengambil berat. Limousine telah disedia untuk membawa kami ke Holiday Villa, iaitu sebuah hotel milik syarikat Negara kita. Duduk di hotel ni macam duduk kat Malaysia. TV1 pun ada.
Jam 9 pagi kami mengunjungi Ministry of Labour and vocational Training. Mr Socheth iaitu Ministry’s Advisor Chief of Cabinet dan beberapa orang pegawainya telah pun menunggu. Kali perbincangan turut dihadiri pegawai dari JICA Cambodia. Perbincangan begitu positif. Walaupun pada asalnya negara itu tidak berminat untuk turut serta, tetapi kali ini mereka telah melengkapkan borang penyertaan. Malah mereka ingin mengadakan kerjasama dengan negara dalam berbagai keadaan dalam pembangunan latihan kemahiran. Inilah kemuncak lawatan kerja kami, ketiga negara yang kami lawati bersetuju dengan program yang dirancang.
Tengahari solat Jumaat di Masjid Dubai, salah sebuah masjid di tengah Bandar Phnom Penh. Berada dalam masjid ini tidak ubah seperti dalam Negara. Sebahagian besar Jemaah adalah masyarakat melayu yang mempunyai rupa dan kulit seperti orang melayu Negara kita.
Selepas solat kami makan tengahari di Mamak’s Corner. Sebuah restaurant yang di miliki oleh rakyat Malaysia. Tuan punya restaurant En Ismael telah 18 tahun duduk di bandar ini. Semua rempah untuk masakan adalah 100% datang dari Negara kita.
Selepas itu kami mengunjungi Embarsy of Malaysia. Berbincang dengan Secretary En Mohd Fadzil Mohd Othman. Beliau jugalah yang menguruskan pengangkutan dan tempat tinggal sepanjang kami di sini.
Lewat petang kami sempat melawat beberapa kesan sejarah semasa pemerintahan Khmer Rouge yang diketuai oleh Plo Pot. Semasa pemerintahan Rejim ini lebih kurang 10,000 rakyat Cambodia telah dibunuh dari tahun 1975 hingga 1978. Sebuah sekolah yang dijadikan tempat kurungan masih ditinggalkan sebagai kesan sejarah. Killing field yang merupakan perkuburan hasil pembunuhan rejim ini masih dikekalkan sebagai kesan sejarah. Tulang-tulang masih bertaburan dikawasan ini.
Malam kami menerima jemputan dari Ministry of Labour Cambodia untuk dinner di Café Bubble Tea. Tujuh orang pegawai dari Ministry telah menunggu kami di restaurant tersebut. Restaurant ini adalah restaurant halal yang dipunyai olah rakyat tempatan.

9 comments:

silversarina said...

Bestnya dapat kerja dan kenal negara orang . HO Chi Minh City pernah kami lawati dan saya sendiri memang pejam mata tiap kali naik taxi sebab seriau tengok ribuan motorsikal .... lintas jalan memang main redah aje :)

Semoga apa yang dibincangkan sesama rakan sejawat akan membuahkan hasil yang baik InsyaAllah.

KAMATO said...

silversarina, Alhamdullilah semuanya beres...

zino said...

kamato..
tak ada gambar ke.. letih la nak baca hehe

pB said...

ok gak per

jln sibuk mcm tu , tak teratur , tapi tak der lak xcident.

kat sini , mcm mcm undang undang , mcm mcm peraturan , tapi hari hari ada kemalangan. Kemalangan maut lagi tuuuu

ManjLara said...

seronoknya, sambil kerja, boleh tengok negara orang :)

blackpurple @ jowopinter said...

Salam.

Wah! Di Vietnam pulak ye. tak ada gambar ke bang. :D

Sastri said...

waaa... ke vietnam ek... bila la saya berpeluang lagi untuk terbang ke luar negara...

Masy said...

sy blom penah lg sampai kat situ.. insyaAllah akan dtg, mana nk tau kan rejeki.. :)

MySkills said...

Laa,

Kenapa tak bawa saya sekali? Mr Sochet tu kawan baik saya. Dia selalu invite saya ke sana tapi ingat nak tunggu lawatan free macam ni ler hehhe

/iffli