Friday, December 21, 2007

Aidil-Adha

Pengajaran terpenting yang terkandung dalam Aidil-Adha ini adalah kesatuan ummah. Walaupun terdiri dari pelbagai bangsa dan bahasa, warna kulit, budaya dan negara, umat Islam adalah umat yang satu di mana sahaja mereka berada. Ia adalah umat yang bersatu dengan menghadap satu kiblat dan sujud kepada Tuhan yang satu. Maka sudah sewajarnya kita melahirkan kesyukuran kepada Allah S. W.T kerana mengurniakan kepada kita perayaan Aidil-Adha dengan syariatnya yang jelas membawa mesej sesungguhnya kesatuan umat adalah tunjang kepada kekuatan Islam. Begitu juga dengan amalan qurban yang mana jika dilakukankan dengan sebaik mungkin, boleh membentuk sikap kita menjadi pemurah dan penyayang sesama manusia.

Sambutan perayaan Aidil_Adha di Komuniti tempat aku duduk bermula dari malam Hari raya. Takbir telah dijalankan dari rumah ke rumah sebaik sahaja selepas waktu Isyak. Mungkin budaya ini dah semakin pupus di bandar-bandar, tapi Alhamdullilah ia masih diamalkan di Seksyen 5 Taman Langat Jaya ini. Sehingga hampir pukul 1.00 pagi sebanyak 12 buah rumah berjaya di ziarahi pada malam pertama, penuh perut. Ibadah korban dan aqiqah juga berjalan lancar. Walaupun tak banyak hanya 3 ekor tapi itulah bilangan yang mampu kami lakukan dengan bilangan penduduk yang terhad. Gotong royong memasak untuk akikah juga berjalan lancar. Menjelang waktu zohor pembahagian daging korban dan kenduri aqiqah sempurna sepenuhnya.

Semoga Allah Taala akan membalas amalan ini dengan kemurahan rezeki yang mencurah serta limpahan kasih sayang-Nya yang tidak terbatas bagi setiap pengorbanan yang dilakukan.

6 comments:

Brother Lans said...

Salam Aidil Adha Bro Kamato.:-)

zino said...

salam aidil adha dari zino dan keluarga..

arsaili said...

salam eid ul adha semoga segala pengorbanan di berkati oleh NYA

NBK466 said...

Itu lah...tgk saja sambutan Christmas kat KL pun buleh jadi kecoh...

cikdinz said...

sala aidiladha bro.

kenapa kita nak bagi daging korban kepada orang yg mampu membeli dan punya wang.
sedangkan patut salurkan pada golongan daif dan fakir miskin...

KAMATO said...

Lan, salam jua

zino, bagimana persiapan tu....

arsaili, salam jua

nbk, kalau tenguk sampah yg ditinggalkan mereka...masaallah..

cikdinz, itu yang sebaik2nya