Thursday, July 28, 2005

Masih ada rezeki

Balik kerja semalam dikejutkan satu cerita, basikal zahir hilang. Memang pagar rumah selama ini tak pernah berkunci, lagipun siang hari dan kiri kanan rumah memang ada orang. Oleh itu tak pernah terpikir pun ada orang yang berani masuk pagar dan bawak lari basikal tu. Aku yakin memang budak taman ni punya kerja. Sebenarnya basikal tu di beli di UK sembilan tahun yang lalu, cukup tahan lasak. Malah beberapa tahun yang lepas masa aku hantar tukar tayar basikal tu kat kedai, tokey kedai tu nak beli basikal tu. Bila dah hilang geram jugak, so petang tu aku terus jumpa sorang kawan dalam taman ni. Kawan ni memang agak berpengaruh, taman aku ni boleh dikatakan dia ni yang jaga siang dan malam sebab dia punya bengkel welding di pinggir taman. Sebut je Zali semua dalam taman ni dan sekitarnya kenal. Dia ni pun orang kuat surau dan budak-budak memang tak berani angkat muka. Lepas ditanya bentuk basikal tu, dia kata mungkin masih ada harapan untuk jumpa sebab dia yakin basikal tu masih di sekitar kawasan ni.
Tengahari ni Zali call aku kat pejabat, katanya basikal tu dah jumpa. Aku macam tak caya macam mana boleh jumpa. Petang ni balik kerja aku terus cari Zali, macam biasa petang dia minum kat kedai depan. Rupanya yang curi basikal tu budak India taman sebelah, dan basikal tu disembunyikan di tepi sungai. Zali ni pun dah jumpa mak ayah budak tu. Ayah budak tu mintak maaf dan dia kata dia akan ajar cukup-cukup anak dia. Dan sampai ke pukul 6 petang ni budak india tu masih tak berani balik rumah.
Dengan sikap positif emak ayah budak tu, aku yakin budak tu masih boleh dibetulkan. Zahir bila dia nampak basikal tu ada balik, dia kata Alhamdulillah....

1 comment:

zino said...

kamato
dulu basikal fizah dan alang dua2 sekali ilang..penat pesan lepas main kunci basikal tu.. sekali lupa nak kunci dua2 hilang.. dah tak ada harapan nak jumpa lgi.. hehe