Wednesday, November 30, 2005

Catatan Perjalanan

Tanggal 20 Nov aku berpeluang mengikuti rombongan ke Jerman bagi menyediakan manual untuk pelaksanaan sistem latihan dual. Tujuan lawatan adalah untuk melihat dan mempelajari bagaimana sistem tersebut berjaya dilaksanakan di Jerman.
Sampai di KLIA jam 9 malam. Masih tak nampak member yang lain, mungkin dengan hal masing-masing sebab janji jam 9.30. Atau pun mungkin masih dalam perjalanan. Tepat jam 9.30 semua dah berkumpul, check in dan terus ke Golden Lounge KLIA. Tapi nasib agak kurang baik, flight ke Frankfrut terpaksa delay sehingga jam 1.30 pagi. Penerbangan dari KL ke Frankfrut memakan masa selama 13 jam, satu jangkamasa yang cukup memenatkan. Nasib baik duduk kat bussines class takla boring sangat. Flight mendarat di Frankfrut tepat jam 6.30 pagi waktu tempatan. Airport di sini agak besar, mungkin lebih kurang Hetrow. Suhu masa tu 3 darjah celcius. Selepas tu kami terpaqksa check in semula untuk penerbangan ke Bremen jam 9.10 pagi dengan Luthansa. Pernerbangan dari Frankfrut ke Bremen memakan masa selama 45 minit. Sampai di Bremen teksi dah pun tunggu. Di Bremen suhu 2 darjah celcius. Teksi terus bawak kami ke Hotel Residence dan tepat jam 12 kami dah pun check in. Hotel ni agak sunyi iaitu 10 minit berjalan kaki ke city. Rate bilik ialah €70.
Image hosted by Photobucket.com
Wellcome drink di Bremen Hotel

Pukul 1.30 teksi dah tunggu untuk lawatan ke Institut Teknologi and Education Uni of Bremen. Inilah universiti tempat aku akan ambil PHD nanti. Taklimat oleh Prof Dr George Spottl. ITB mula beroperasi sejak 1986. Terlibat kerjasama dengan KUITO dalam technical education and vocational training. Taklimat juga di maklumkan 10 calon PHD dari Malaysia akan dimulakan tahun depan. ITB adalah research college yang terbesar di German.

Malam dinner di sebuah restoran Malaysia. Lokasi 10 minit berjalan kaki dari hotel Residance. Menu sup ayam, kari ayam, rendang daging, ayam goreng, sayur goreng dan itik. Mulanya agak sangsi juga mana dia dapat barang-barang tu, tuan punya restoren memaklumkan dia ambil bahan-bahan dari sebuah kedai halal Turki. Masih fasih bahasa melayu tapi slang indon.
Akan bersambung......
Image hosted by Photobucket.com
Di Hadapan Restoren Malaysia di Bremen

No comments: