Monday, January 16, 2006

Serupa tapi tak sama

Dipetik dari tulisan seorang rakan
Islam itu hanya satu, tidak ada istilah ekstrimis dalam islam, tidak ade istilah moden dalam islam, islam adalah islam, islam adalah kesederhanaan.

Bagi mereka yang mencari sesuatu kelainan dalam islam, maka mereka tidak akan menemui islam yang sebenarnya. Sebab itu didalam al Quran telah menyatakan pelbagai ganti nama bagi orang Islam spt. Mukmin dan Mukminah, Muslimin dan Muslimah. nampak macam sama, tapi sebenarnya berbeza. Ada yang muslim tapi bukan dari golongan mukmin. Ada yang muslim tapi bukan dari golongan yang sabar. Sama juga perbezaan antara orang orang kafir, orang orang musyrik, orang orang fasik
Contoh lain :
orang-orang yang khusyu'
orang-orang yang bertakwa.
orang-orang yang sabar
orang-orang yang benar
Hai orang-orang yang beriman,
orang-orang yang beruntung
orang-orang yang ruku'
orang-orang yang saleh.
orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah

dan lain lain.....

Kenapa mesti Allah memanggil mereka dengan pelbagai gelaran. Kerana sikap manusia ini berbeza beza. Merompak adalah suatu yang dilarang oleh semua agama namum 'Botak Chin' merompak, 'Bentong Kali' merompak, 'Mat Komando' juga merompak. Kesemua mereka berlaina agama. Kejahatan adalah perlakuan sesaorang bukan sesuatu kaum atau keluarga. Keluarga 'Botak Chin', 'Bentong Kali', "Mat Komando' tidak pula merompak. Jadi wajarkah Islam dijadikan paksi kejahatan. Sedangkan serangan 11 September tersebut tiada suatu bukti yang nyata dan sahih ianya dilakukan oleh seorang Islam, apatah lagi seorang mukmin yang mengikuti jejak langkah Rasulullah s.a.w.

Namun, apa boleh buat, telah tertulis ditakdir seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. orang orang Islam diakhir zaman adalah seperti buih buih dilautan, banyak tapi sering dihanyukan oleh ombak.

Ya, Allah Selamatkanlah hambamu ini dari fitnah akhir zaman.


Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com
Sama tapi tak serupa (Gambar yang diambil selang 2 hari di Bremen)

No comments: